Wednesday, 23 May 2012

Hukum menyambut hari ibu - suatu khilafiyah yang tidak perlu dipertengkarkan

Setiap kali datangnya Mei minggu kedua setiap tahun, isu hari ibu sering dipertengkarkan. Siapalah kita untuk menjatuhkan hukuman haram atau tidak. Memang banyak pendapat dari alim ulamak tapi ummi bersetuju dengan pendapat yang mengatakan ia boleh disambut dengan syarat "akidah kita dijaga". Dalam tazkirah zohor pada 17/5/12 oleh Ustaz Zulkifli Ahmad, beliau ada mengutarakan antara beberapa ulamak terkenal mentafsirkan sambutan hari ibu.
- Prof Dr Mohd Bakar Ismail dari Al-Azhar berkata sambut hari ibu adalah harus kerana anasir-anasir kristian sudah dihapuskan
- Qardawi berkata menyambut hari ibu boleh jika tiada anasir kristian. kalau ada anasir kristian, maka ia haram.

                    --------------------------------------------------------------------------------





Berikut adalah hujah dari Syeikh Faisal Mawlawi:


Memuliakan ibu adalah dituntut sepanjang tahun sepenuhnya. Menghormati ibu, menuntut keredhaannya, berkhidmat dan berbuat apa sahaja kebaikan kepadanya adalah dituntut dengan tuntutan yang tegas (wajib) sebagaimana yang termaktub di dalam al-Quran dan sunnah Rasulullah s.a.w. Perkara ini sudah diketahui umum oleh mana-mana manusia.

Cuma, orang-orang Barat menjadikan sebagai adat dan budaya dengan menetapkan satu hari dalam setahun untuk dijadikan sebagai Hari Ibu. Di mana pada hari itu anak-anak menghulurkan hadiah kepada ibu mereka untuk memuliakan dan sebagai tanda penghormatan.

Orang Islam pula, dari sudut syarak, tidak ada perayaan/hariraya melainkan Idul Fitri dan Idul Adha. Selain perayaan/hariraya ini, iaitu yang mengambil sempena sesuatu perkara, maka ia tidaklah lebih dari hanya sekadar merayakan sempena sesuatu itu sahaja. Contohnya, seperti apa yang dinamakan sebagai hari ibu, atau perayaan untuk peringatan sesuatu peristiwa tertentu.

Jika kita menganggap bahawa apa yang dinamakan oleh orang-orang barat sebagai hari ibu itu sebagai hari memuliakan/menghormati ibu hanya sebagai tambahan sahaja (kewajipan menghormati ibu telahpun siap kita laksanakan), maka di sana syarak tidak menghalangnya. Yang ditegah oleh syarak ialah jika perayaan berkenaan dianggap sebagai ‘id/perayaan dengan maksud syar’i. Begitu juga ditegah jika pembatasan menghormati dan memuliakan ibu hanya pada hari berkenaan sahaja. Jadi, jika dua perkara ini ternafi, maka tidak ada halangan untuk memuliakan atau menghormati ibu pada hari ibu.

Dilarang juga merayakan hari ibu kerana bertaklid kepada non muslim dan bertasyabbuh/menyerupai/meniru2 mereka.

Kita berpegang bahawa meniru-niru non muslim dan menyerupai mereka adalah tidak dibenarkan pada perkara-perkara yang khusus untuk mereka sahaja serta tidak mempunyai asas di dalam syariat kita. Adapun memuliakan ibu sebagaimana diketahui umum memang mempunyai asasnya di dalam syariat. Oleh itu, perkara ini tidaklah dapat dianggap sebagai meniru-niru/menyerupai non muslim yang ditegah.



               -------------------------------------------------------------------------------------------------